Dry Needling

Dry needling wordt ook wel Triggerpoint therapie genoemd. Het is een relatief nieuwe behandelmethode. Het is een relatief nieuwe behandelmethode. Het wordt in Canada en Amerika al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Met een speciale techniek worden spieren aangeprikt, die zich hierna snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ acupunctuurnaald: er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten. Ze hebben invloed op de ‘energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald waarmee de spier kort wordt geprikkeld. Dry needling werkt op zogenaamde ’triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint ?
Dit is een ‘knoop’ in een spier die, naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpionts kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• acuut: door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel
  • chronisch: door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS
  • langdurige afwezigheid van beweging bij gips, brace of een sling
  • ‘slappe’ ligamenten in bijv. enkels en/of knieën
  • psychologische factoren: zoals stress en depressie
  • voetafwijkingen, instabiliteit, verschillen in beenlengte na een botbreuk of operatie
  • te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut ?
Hij analyseert uw klachten na een gesprek en gericht onderzoek. Daarna zoekt hij in uw spieren de bewuste triggerpoints die uw pijn veroorzaken. Hij behandelt precies die plaatsen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op ?
De behandeling richt zich op het uitschakelen van triggerpoints, door het gericht aanprikken met een naaldje. Bij langdurige klachten worden vaak meerdere spieren in uw arm of been én de spieren langs uw wervelkolom behandeld. Na de behandeling krijg u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Hoe voelt dry needling aan ?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat voelt aan als ‘kramp’. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.

Voor meer informatie over dry needling kijk op www.myopain.nl